ADVERTISER

Tau Gak Sih Mengapa Wanita Usia 20 Jarang Banget Menabung?

Diposting oleh Unknown

Share on :



Tau Gak Sih Mengapa Wanita Usia 20 Jarang Banget Menabung?, "Mengapa Wanita Usia 20 Jarang Menabung?" - Ketika baru mulai bekerja, anak muda jaman sekarang memang cenderung jarang yang mampu menabung. Harap di maklumi, gaji mereka sudah habis di awal bulan untuk memenuhi kebutuhan sehari-hari. Seperti biaya transportasi, biaya makan, isi pulsa, biaya kosmetik, bedak, dan masih banyak lagi kebutuhan yang harus di penuhi.

Tau Gak Sih Mengapa Wanita Usia 20 Jarang Banget Menabung?


Sebuah kajian baru yang diadakan oleh syarikat perkhidmatan kewangan Wells Fargo pun menunjukkan, perempuan usia 20-an makin jarang menabung. Hal ini membuat mereka tidak mampu mempunyai simpanan yang sama besarnya dengan rakan lelaki mereka. Pada akhirnya, kaum perempuan muda makin terdedah mengalami ketidakpastian kewangan. 

Kajian ini juga menunjukkan, jika 61 peratus lelaki dari generasi Y mula menyisihkan dana untuk bersara, hanya 50 peratus daripada wanita generasi Y yang mula melakukan perkara yang sama. 

Namun meski banyak wanita yang tidak mampu menabung, sekurang-kurangnya banyak yang mengakui bahawa mereka sudah mula mengubah cara mereka menguruskan kewangan. Sebanyak 41 peratus perempuan milenial yang ditinjau mengatakan bahawa mereka berpuas hati dengan cara mereka menabung. Sementara 58 peratus lelaki milenial mengaku bahawa mereka senang dengan jumlah tabungan mereka. 

Sebenarnya, ada beberapa halangan struktur yang membuat perempuan lebih sukar menabung. Pertama, rata-rata perempuan menerima gaji lebih sedikit daripada lelaki. Dengan sendirinya, jumlah gaji yang disisihkan untuk ditabung juga lebih sedikit (padahal keperluan mereka sama besarnya dengan kaum laki-laki). 

Kedua, dan merupakan faktor pembeda yang paling menjengkelkan, kaum perempuan memang kurang celik kewangan berbanding lelaki. Andai saja perempuan mampu membelanjakan wangnya dengan lebih bijak sejak mula bekerja, barangkali keadaan kewangan mereka dalam jangka panjang juga lebih selamat


susan merah -
SERIAWAN Updated at : 21.02.00

{ 0 komentar... or add one}


Posting Komentar